close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

כל כך הרבה אפשרויות מה כדאי ללמוד?

אור קורץל חשוון, תשעט08/11/2018

יש היום כל כך אפשרויות, עד שקשה לדעת מה כדאי ללמוד. ובכל זאת- כמה המלצות

תגיות:
כמו שאומרים, היום זה לא כמו פעם. להורים שלנו היו חיים די קלים. או שתלמד באוניברסיטה או שתעבוד בנמל או במכולת. זהו בערך. גם המקצועות עצמם באוניברסיטה לא היו מגוונים במיוחד: לימודי מחשבים או לימודי תעודה כמו ספרות או... שתלך ללמוד הוראה. מילים כמו הסבה מקצועית או לימודי הייטק היו חלום רחוק. אנשי הצבא הרבה פעמים המשיכו לקבע כי אהבו את המסגרת או סתם לא רצו ללמוד באוניברסיטה והיה להם נוח להמשיך בתפקיד שהצבא ייעד להם. בין אם מדובר בטכנאים, רס"רים או מפקדי יחידה, הצבא הוא חממה ולמרות שאפשר להגיד עליו גם דברים לא טובים, הוא היה פתרון מאוד נוח, לחלקם עד היום.

לימודים עצמאיים – לאוטודידקטים שביננו
בזמנים של היום הדברים הרבה יותר מורכבים, בין אם מדובר בתכנות, עיצוב גרפי, לימודי הייטק או אפילו מניקור הכל אפשר ללמוד לבד.

קורסים און ליין חינמיים או בתשלום זמינים לכל ואם יש לכם יכולת תוכלו ללמוד כמעט כל דבר שאינו דורש ידע מקדים כמו:
• אפייה
• תכנות מחשבים
• עיסוי (תצטרכו נסיינים בשביל הפרקטיקה)
• אנימציה
• עריכת וידאו
• ועוד

השאלה כמובן באיזו רמה יהיה הקורס המדובר. הקורסים החינמיים הם לרוב בסיסיים ובשביל ידע מעמיק יותר תצטרכו לשלם כמה שקלים נוספים. אפשר גם ללמוד יחידה אחת מתוך כלל הקורס ויש מקומות עבודה שלא יאהבו שיש לכם תעודה מהאינטרנט, אבל זה לא מחייב.

למה בכלל ללמוד?
אני בטוח שהאמא הפולניה שלכם תכעס כרגע, אבל לא חייבים בכלל ללמוד בשביל להצליח. סיפור ידוע הוא שלמנכ"ל ומייסד אפל העולמית, סטיב ג'ובס, אין בכלל תואר או תעודה אקדמית. אז מאיפה הוא צבר את כל הידע שלו, ממכללות כמו האקריו? לא בדיוק. ג'ובס עזב את הלימודים שלו במכללת ריד ממדינת אורגון, לא לפני שהוא לקח קורס קליגרפיה. אז קורס אחד עזר לו לשנות את כל העולם ולהקים את אפל? כן ולא.

בעוד סטיב לא למד לימודי תעודה פרופר, הוא כן מאוד התרשם מקורס הקליגרפיה. מצורת האותיות, מכך שכל אות נראית ממש כמו שציור, מה שכבר אז עזר לו לחשוב חזק על עיצוב ואיך מוצר יראה בסופו של יום, עוד לפני שהוא מתחיל לעבוד.
למרות שלא כולנו סטיב ג'ובס יש משהו שאנשים נוטים לשכוח, ג'ובס עבד מאוד מאוד קשה עם שותפו סטיב ווזניאק במוסך של ווזניאק בשביל להביא את אפל לאן שהיא היום. אפשר לומר שהוא עבד יותר קשה אפילו מסטודנטים שלומדים לתואר, מה שאומר שאולי לא צריך ללמוד אבל כן צריך להשקיע הרבה בשביל להתקדם.

תאכלס, מה כדאי ללמוד?
קשה לתת תשובה אחת ספציפית, כל אחד צריך לבחון עם עצמו מה הוא אוהב ומה מרגש אותו. יש מגוון מבחנים אשר בודקים את זה, אבל עוד לפני המבחנים אפשר להסתכל על עצמנו מנקודת מבט אובייקטיבית או אפילו לשאול חבר איפה הוא רואה את החוזקות שלנו ואיפה החולשות?

אם לדוגמא, אתם מאוד אוהבים לבלות שעות במחשב, בפורומים ובפייסבוק לדון עם אנשים ולהתווכח על כל מיני נושאים, ייתכן שעבודה בתחום של ניהול קהילות תתאים לכם. לאו דווקא תהיו אלו שמביאים את הכסף הגדול, אבל אתם כן תדאגו למוניטין של החברה שאתם נמצאים בא מה שבהחלט מביא סיפוק.

יש גם את המתכנתים מגיל 13, שכבר יודעים שהם רוצים לעבוד בזה וזה לא מעניין אותם תעודה, תואר או משהו בסגנון, כי יש להם בתיק העבודות שלהם כבר עכשיו מגוון פרויקטים שהם עבדו עליהם אשר יכולים לשמש עבורם פתח לקריירה הבאה שלהם. להם אולי אפשר להמליץ לקחת קורס זריז באוניברסיטה או במכללה כמו האקריו אשר יוכל להוציא את המקסימום שלהם ושהם יוכלו להראות למעסיק הבא את התעודה. זה רק בשביל לעשות וי עבור משרות שדורשות תעודה/תואר.

תואר או תעודה?
שאלת השאלות. בעבר תואר היה ה-דבר והיוקרה שלו הייתה לאין שיעור, היום המצב שונה. תואר לוקח כ-4 שנים לסיים ובסופו לא בטוח שיעזור לנו למצוא עבודה. תעודה לוקחת פחות זמן וברוב המקומות עוזרים לנו למצוא עבודה בסיום התואר. למצטיינים יתכנו אפילו חיים קלים כאשר ישנו מסלול מצטיינים מיוחד במכללה עצמה שמקדם את הסטודנטים ומקרב אותם לתעשייה כבר בלימודים עצמם.

אבל תואר כמו תואר, עדיין מקובל בהרבה מקומות עבודה, אם כי המגמה הולכת ומתגמשת עם השנים כאשר לאחרונה דיווחו חברות ענק כמו גוגל, אפל ומיקרוסופט שהם מורידים את הדרישה של תואר מרשימת הדרישות שלהם במשרות השונות. להגיד שבטוח יקבלו אתכם בלי תואר? זה אני לא יכול, תמיד יהיה את הבוס הזה שלמד בעצמו בטכניון ומקבל רק בוגרי טכניון, זה קורה בכל מקום, אבל לפחות יש נכונות לשינוי שזה כבר משהו.

לימודי תעודה הוא מסלול יותר נחמד. בהרבה מכללות יש מחלקת השמה לסטודנטים כבר בתוך הקמפוס ועושים את המקסימום בשביל למצוא לסטודנט עבודה. תחשבו שאם ימצאו לו עבודה הסטודנט ירוויח וגם המכללה בכך שיעלה המוניטין שלה במציאת עבודה לבוגרים. ישנם לימודי תעודה האורכים מספר חודשים, מספר חודשים והופ! אתה בהייטק. כבר נשמע הרבה יותר עדיף מתואר, לא?

הסבה מקצועית – שיטה חדשנית
בשנים האחרונות צומחת שיטה חדשה: הסבה מקצועית - קורסים אשר יעזרו לכם להתקבל למשרות בהייטק. מדובר באנשים שהחליטו שהם רוצים להתקדם קצת יותר לכיוון ההייטק. נניח מורה להיסטוריה שמלמדת כבר 20 שנה, מוצאת את עצמה בגיל 43 עם שכר לא גבוה בהרבה מהשכר ההתחלתי שלה. אין לה שום רקע בתכנות, אבל בעלה שהוא מתכנת מחשבים עושה פי 3 ממנה ברוטו.

היום, כמו שכבר צוין, אפשר ללמוד קורסים גם בלי רקע בכלל. את כל הבסיס והרקע לומדים בקורס ואז מתקדמים לת'כלס. כבר לא צריך להיות "גאון מחשבים" בשביל ללמוד קורס של פיתוח אפליקציות והחנונים של הכיתה שלמדנו איתם כבר לא הסטודנטים הכי חכמים.

אין מה להתבייש, גם אדם שהגיע לגיל 50 יכול להתחיל ללמוד ולהתחיל מחדש. נכון, הוא עדיין יקבל משכורת של ג'וניור, אבל ג'וניור בהייטק מרוויח מה שבכיר ירוויח במקצוע הקודם שלו וזה לגמרי מקובל.

מכירות ושירות לקוחות
אין יותר מדי מה להתעכב על זה, מכירות זה תחום חם, עם הרבה כסף ולרוב ללא ניסיון שאפשר להתקדם בו די מהר אם אתם טובים. זה לא אומר שכולנו נולדנו למכירות, ואין לזלזל בתחום כי הוא נחשב לבין הקשים, אבל מי שטוב בו יצליח ואפילו מהר. מי שלא? המנהלים שלו כנראה יעזרו לו להבין שהוא פחות מתאים.

בשירות לקוחות המצב קצת שונה, אבל אל תשכחו שגם חברות כמו IBM וגוגל צריכים אנשי שירות לקוחות זה אומר שלא חייבים להתפשר על משכורות, בייחוד בתחום התמיכה הטכנית.

עולם ומלאו – צאו ללמוד!
בשורה התחתונה, העולם הוא גדול ומגוון ויש לנו מגוון אפשרויות:
• לימודים און ליין
• לימודי תעודה במכללה
• לימודי תואר
• לא ללמוד
• עבודות כפיים

מה תלמדו רק אתם יודעים, אפשר רק לתת את הכלים המתאימים אשר יעזרו להכווין אתכם לכיוון המתאים מפה והלאה כמו שאומרים "The sky is the limit", בהצלחה!
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה